marți, 25 august 2009

DAN DUNGACIU: „UNIREA CU ROMÂNIA, O CALE DE INTEGRARE A MOLDOVEI ÎN UE”

foto: Adevărul

George Rădulescu, Adevărul, 25 august 2009


Fostul subsecretar de stat în MAE afirmă că despre un parcurs normal de aderare a Chişinăului la spaţiul comunitar s-ar putea vorbi, cel mai devreme, peste 20 de ani. Este România pregătită să-şi regândească relaţia cu Rusia? Dar Moscova este interesată de o dezgheţare a legăturilor cu Bucureştiul? În ce condiţii ar mai putea fi înlăturate efectele Pactului Ribbentrop-Molotov, la 70 de ani de la semnarea acestuia? Cum ar putea ajunge Republica Moldova în spaţiul comunitar? Iată doar câteva dintre marile întrebări la care am încercat să găsim un răspuns, alături de profesorul Dan Dungaciu, unul dintre puţinii experţi români în problematica spaţiului ex-sovietic.

(Continuarea interviului aici.)


2 comentarii:

Anonim spunea...

Asociatia Istoricilor din Moldova acuza partidul comunist ca a falsificat istoria si a ideologizat-o

Sergiu Musteata, presedintele AIM (Asociaţia Istoricilor din Moldova] a acuzat partidul comunist din Basarabia de ingerinţă în sistemul educaţiei, acuzând Partidul Comuniştilor că îşi impune ideologia în sistemul de învăţământ, nu în ultimul rând, prin conţinuturile curriculare propuse de Ministerul Educaţiei şi Tineretului pentru anul de studii 2009-2010.
Istoricii au cerut demisia ministrului Educaţiei, Larisa Şavga şi Vasilisei Iluţa, şefa Direcţiei educaţie preşcolară şi învăţământ general. Totodată membrii Asociaţiei au atenţionat profesorii asupra conţinuturilor curiculare la istorie, calificându-le drept o nouă tentativă de falsificare a istoriei.

Conţinuturile curriculare sunt oferite profesorilor sub formă de sugestii. "Din acestea lipsesc teme cum ar fi Marea Unire din 1918, niciun cuvânt despre pactul Ribbentrop-Molotov, lipsesc orice teme legate de aspectul represiv al Uniunii Sovietice. Iar anexarea Basarabiei de către Rusia în 1912, este interpretată în stilul ideologilor PCRM, drept "dezintegrarea teritorială a Moldovei", nu se vobeşte despre valurile de deportări, despre foametea din 1946 - 47, niciun cuvânt despre deznaţionalizare, rusificare, politica de cadre promovată de sovietici pe teritoriul Basarabiei", a declarat istoricul Gheorghe Paladi. "În 2005, la Tiraspol, a fost editat "Istoria rodnovo kraia" - un manual care vine să completeze manualul de istorie al Rusiei şi care a fost editat cu scopul de a justifica crimele regimului sovietic. O tendinţă similară se atestă şi pe malul drept al Nistrului" a constatat istoricul Igor Caşu.

"Deşi sunt oferite sub forma unor sugestii, dacă profesorii le neglijează riscă să creeze probleme copiilor la examene sau olimpiade, unde vor fi introduse multe din acestea", a declarat Daniela Buga, profesoară de istorie.

În opinia preşedintelui Asociaţiei Istoricilor, Sergiu Musteaţă, programele curriculare au şi o serie de greşeli gramaticale, sunt lipsite de coerenţă şi succesiune logică şi cronologică. În opinia istoricilor, aceste programe şcolare reprezintă o copie a manualelor utilizate în regiunea transnistreană.

Istoricii au constatat transnistrizarea învăţământului istoric din R. Moldova. Dacă acum câţiva ani profesorii şcolilor cu predare în limba română din Transnistria, predau limba română pe furiş, având în preajmă manuale sovietice de limbă moldovenească în grafie chirilică în caz de un control inopinat din partea autorităţilor separatiste, o situaţie similară se atestă în ultimii ani la obiectul istorie în instituţiile de învăţământ din dreapta Nistrului, manualele de istoria românilor fiind escamotate cu manuale de istorie integrată. Situaţia a devenit şi mai gravă în urma protestelor de la 7 aprilie curent. "La noi în societate este o dictatură mascată. Unii profesori au predat istoria bazându-se pe manuale de istorie integrată, cei mai mulţi însă dintre colegii mei au păstrat aceste manuale doar în caz de control", a mai spus Daniela Buga.

Preşedintele Asociaţiei a menţionat că de la 1 septembrie vor lucra la elaborarea unei noi programe curriculare anule ce va fi propusă Ministerului Educaţiei şi Tineretului spre examinare. Totodată, istoricii recomandă MET să organizeze concursuri deschise la elaborarea programelor şi manualelor şcolare.

Anonim spunea...

Asociatia Istoricilor din Moldova acuza partidul comunist ca a falsificat istoria si a ideologizat-o

Sergiu Musteata, presedintele AIM (Asociaţia Istoricilor din Moldova] a acuzat partidul comunist din Basarabia de ingerinţă în sistemul educaţiei, acuzând Partidul Comuniştilor că îşi impune ideologia în sistemul de învăţământ, nu în ultimul rând, prin conţinuturile curriculare propuse de Ministerul Educaţiei şi Tineretului pentru anul de studii 2009-2010.
Istoricii au cerut demisia ministrului Educaţiei, Larisa Şavga şi Vasilisei Iluţa, şefa Direcţiei educaţie preşcolară şi învăţământ general. Totodată membrii Asociaţiei au atenţionat profesorii asupra conţinuturilor curiculare la istorie, calificându-le drept o nouă tentativă de falsificare a istoriei.

Conţinuturile curriculare sunt oferite profesorilor sub formă de sugestii. "Din acestea lipsesc teme cum ar fi Marea Unire din 1918, niciun cuvânt despre pactul Ribbentrop-Molotov, lipsesc orice teme legate de aspectul represiv al Uniunii Sovietice. Iar anexarea Basarabiei de către Rusia în 1912, este interpretată în stilul ideologilor PCRM, drept "dezintegrarea teritorială a Moldovei", nu se vobeşte despre valurile de deportări, despre foametea din 1946 - 47, niciun cuvânt despre deznaţionalizare, rusificare, politica de cadre promovată de sovietici pe teritoriul Basarabiei", a declarat istoricul Gheorghe Paladi. "În 2005, la Tiraspol, a fost editat "Istoria rodnovo kraia" - un manual care vine să completeze manualul de istorie al Rusiei şi care a fost editat cu scopul de a justifica crimele regimului sovietic. O tendinţă similară se atestă şi pe malul drept al Nistrului" a constatat istoricul Igor Caşu.

"Deşi sunt oferite sub forma unor sugestii, dacă profesorii le neglijează riscă să creeze probleme copiilor la examene sau olimpiade, unde vor fi introduse multe din acestea", a declarat Daniela Buga, profesoară de istorie.

În opinia preşedintelui Asociaţiei Istoricilor, Sergiu Musteaţă, programele curriculare au şi o serie de greşeli gramaticale, sunt lipsite de coerenţă şi succesiune logică şi cronologică. În opinia istoricilor, aceste programe şcolare reprezintă o copie a manualelor utilizate în regiunea transnistreană.

Istoricii au constatat transnistrizarea învăţământului istoric din R. Moldova. Dacă acum câţiva ani profesorii şcolilor cu predare în limba română din Transnistria, predau limba română pe furiş, având în preajmă manuale sovietice de limbă moldovenească în grafie chirilică în caz de un control inopinat din partea autorităţilor separatiste, o situaţie similară se atestă în ultimii ani la obiectul istorie în instituţiile de învăţământ din dreapta Nistrului, manualele de istoria românilor fiind escamotate cu manuale de istorie integrată. Situaţia a devenit şi mai gravă în urma protestelor de la 7 aprilie curent. "La noi în societate este o dictatură mascată. Unii profesori au predat istoria bazându-se pe manuale de istorie integrată, cei mai mulţi însă dintre colegii mei au păstrat aceste manuale doar în caz de control", a mai spus Daniela Buga.

Preşedintele Asociaţiei a menţionat că de la 1 septembrie vor lucra la elaborarea unei noi programe curriculare anule ce va fi propusă Ministerului Educaţiei şi Tineretului spre examinare. Totodată, istoricii recomandă MET să organizeze concursuri deschise la elaborarea programelor şi manualelor şcolare.