miercuri, 28 aprilie 2010

AGERPRES: CERCETĂTORII CHINEZI SUSŢIN CĂ AU LOCALIZAT ARCA LUI NOE ÎN TURCIA

Ankara, 27 apr/Agerpres/ - Un grup de cercetători, format din experţi turci şi chinezi, susţine că a localizat Arca lui Noe pe Muntele Ararat, informează marţi presa turcă, citată de Efe.
Unul dintre cercetători, documentaristul chinez Yang Ving Cing, a dat asigurări că a fost găsită o structură din lemn antic la o altitudine de 4.000 de metri pe Ararat, situat în estul Turciei, lângă frontiera cu Iranul. Exploratorul, membru al unei
organizaţii internaţionale dedicată căutării miticei ambarcaţiuni în care Noe şi familia sa au scăpat de Marele Potop, susţine că resturile găsite au o vechime de 4.800 de ani.



'Nu este sută la sută sigur că este Arca lui Noe, însă credem că poate fi în procent de 99,9 la sută', a indicat Ving în declaraţiile date agenţiei turce Anadolu. 'Structura bărcii are multe compartimente, iar acest lucru înseamnă ca ar putea fi vorba de spaţiile în care au fost introduse animalele', a precizat el.
De asemenea, cercetătorul chinez a explicat că a contactat deja guvernul turc pentru a solicita protejarea zonei, dar şi acordul de începere a excavărilor. Totodată, el a declarat că va solicita UNESCO să includă această regiune pe lista patrimoniului mondial al umanităţii.
Nu este pentru prima dată când grupuri de căutători ai Arcei susţin că au localizat ambarcaţiunea pe Ararat, cel mai înalt munte din
Turcia, unde Biblia povesteşte că a ajuns Noe când s-au retras apele după Potop.

luni, 26 aprilie 2010

IULIAN CAPSALI: "BOICOTAŢI TRUSTUL BASILICA"


Iulian Capsali

Nu am scris niciodată cu ostilitate despre trustul Basilica, pe care l-am privit mereu cu simpatie, aşa cum am făcut cu orice încercare de a “îmbiserici” presa din România. Eu însumi am participat, prin emisiunea pe care am făcut-o acum ceva vreme, la această încercare, după puterile mele mărunte, conştient fiind că în ţara noastră nu prea există jurnalişti care să înţeleagă lumea Bisericii. O lume care, de cele mai multe ori din păcate, este percepută ostil în media. Chiar zilele trecute (pe 16 aprilie a.c.) am participat ca invitat la o emisiune a televiziunii Trinitas, parte a acestui trust al Patriarhiei Române. Emisiunea a fost o reuşită; echipa emisiunii, inclusiv cea tehnică, a fost mulţumită de rezultat (ca om care a lucrat în televiziune am cea mai mare încredere în cuvântul acestor profesionişti care nu au motive să te gratuleze inutil); chiar şi publicistul Marius Vasileanu (de obicei extrem de critic şi un “client” al comunicatelor de protest din Dealul Patriarhiei) a făcut o recenzie pozitivă în presă. Reacţiile publicului nu cred că au avut un alt curs; nu ar fi fost motive. Realizatorul emisiunii m-a pus să promit că o să revin. Cu părere de rău, nu o să o mai pot face. Să mă explic.


Dat fiind boicotul pe care îl susţine Patriarhia Română asupra oricăror altor publicaţii creştine în afara celor proprii, mă văd în postura de a anunţa, la rândul meu, boicotul total asupra acestui trust de presă. Asupra deciziei anunţată parohiilor cu data de 12.04.2010, nu am avut cunoştinţă la data prezenţei mele în emisiunea postului Trinitas TV. În timpul Săptămânii Luminate, Administraţia Patriarhală se gândea la binele parohiilor şi mănăstirilor, care suferă din cauza problemelor financiare. Luni se dădea ucazul prin care se purcede la scoaterea revistelor Lumea Credinţei şi Lumea Monahilor din pangarele bisericilor, vinovate de această situaţie gravă. Deci nu ziarul Lumina, un ziar indigest dar care este băgat cu forţa pe gâtul parohiilor şi mănăstirilor din România este cauza, ci două reviste care se susţin singure, două iniţiative ale laicatului creştin-ortodox. Unanim recunoscute ca fiind extrem de obiective – considerate prea precaute chiar în opinia unor credincioşi mai combativi, ca să mă exprim eufemistic - revistele menţionate nu fac decât să informeze şi, acolo unde pot, să zidească sufletele celor ce le citesc. Nu birurile directe sau indirecte, de care se plâng preoţii de parohii fără să fie auziţi decât de bunul Dumnezeu, dintre care unele merg la susţinerea trustului Basilica, ci iniţiativele private cu pricina sunt cauza “problemelor de ordin financiar” din parohii şi implicit din B.O.R. Cum pot două reviste unde au fost publicaţi cei mai mari duhovnici ai acestei ţări, gânditori creştini sau simpli credincioşi, unde au fost povestite minuni şi s-au combătut erezii bigote sau zelotiste, care ne prezintă inclusiv starea ortodoxiei în lume - chestiuni pe care media secularizată le desfide sau le ocoleşte dacă nu au doza de senzaţionalism şi/sau de potenţial scandal - reviste care, după vânzarea din pangare, lasă un procent semnificativ din preţ acelor parohii sau mănăstiri, deci care contribuie, subliniez, contribuie, adaugă la banul parohiei şi a mănăstirii, şi nu iau, cum pot acestea să creeze probleme financiare? Să fie un mister sau cel mai pur cinism cu putinţă? Despre binecuvantarea Patriarhiei nu cred că are rost să mai vorbim. Sub patriarhatul veşnicului de pomenire P.F. Teoctist, atâţia ani de zile, revistele au fost prezente la pangare. Deci au avut girul şi binecuvantarea Patriarhiei. De ce nu o mai au acum? Au fost publicate articole care sa fi lezat ortodoxia? Daca da, atunci sa fie aratate. Dacă nu, atunci înseamnă că este doar un pretext, tot atât de relevant ca şi problema financiară a parohiilor.

Aceste măsuri de centralism autoritar, pe care România le-a cunoscut până în dec. 1989, să fie remanente în B.O.R.? Nu se doreşte decât o presă controlată la maximum şi îndepărtarea laicatului ortodox ca voce din Biserică? Deja noul statut al B.O.R. făcuse ca vocea laicatului să fie înlăturată din deciziile sinodale; acum se suprimă “ultimele rămăşiţe” rămase prin pangare? Ce urmează? Care ar fi următoarele măsuri pentru ca să asistăm la victoria totală asupra laicatului din B.O.R. şi pentru ca apetitul de control absolut să fie satisfacut iar monopolul Patriarhiei fără rest? Care ar fi limita acestor măsuri? Urmează să fie scoase din pangare carţile editurilor creştin-ortodoxe asupra cărora Patriarhia Română nu deţine controlul, aşa cum deja se zvoneşte? Până când se va răspunde la aceste întrebări şi până când revistele menţionate nu vor fi repuse în drepturile lor la pangare, propun tuturor credincioşilor ortodocşi să se alature acestui boicot împotriva trustului de presă Basilica, prin neparticiparea la emisiuni şi/sau prin refuzul de a publica în presa scrisă ce aparţine acestui trust media. Dacă lucrurile nu intră pe un fagaş normal, firesc, de comuniune, atunci propun ca organizaţiile Laicatului Ortodox să se adune în FOR şi să dezbată situaţia creată, pentru a se hotărî măsurile ce urmează a fi luate în contracararea acestei anomalii din relaţia dintre Patriarhia Română şi credincioşii laici ai Bisericii.

Am scris aceste rânduri nu dintr-o frondă juvenilă (nici nu prea ar mai putea fi cazul, în ceea ce mă priveşte), nici din dorinţa de a intra în conflict cu actuala Administraţie Patriarhală – departe de mine acest gând, ci doar datorită faptului că mi se pare cu totul inacceptabilă această fractură din cadrul BOR, această lipsă totală de comunicare dintre ierarhie pe de o parte şi preoţi plus credincioşi pe de altă parte, sciziune pe care actualele decizii, complet arbitrare, nu fac decât să le adâncească. Orice mădular responsabil al Bisericii nu poate rămâne impasibil în faţa unei asemenea perspective. Mai ales că vremurile ce se anunţă, agresivitatea manifestă a secularismului asupra cetăţii, a familiei şi a persoanei, nu ne permit ca să înlocuim iubirea cu subjugarea în relaţiile dinlăuntrul Bisericii. Iubirea te face puternic, subjugarea te slăbeşte. Iar subjugarea nu are legatură cu smerenia, pe care o arată pururi Hristos Bisericii Sale.


Iulian Capsali, 24 aprilie 2010

miercuri, 21 aprilie 2010

BASARABIA: MINISTRUL ÎNVĂŢĂMÎNTULUI MOARE DE RÎS ATUNCI CÎND DESCHIDE SITE-UL MITROPOLIEI MOLDOVEI

de SAVATIE BAŞTOVOI

Leonid Bujor, ministrul educaţiei din Republica Moldova

foto: http://www.europalibera.org/content/article/2008004.html


Republica Moldova forfoteşte de teama introducerii religiei în şcoli. E şi normal, deoarece stindardul ortodoxiei este purtat de nimeni altul decît domnul Pasat, fost şef al Securităţii. Proiectul domniei sale, numit “Bazele Ortodoxiei” a trecut vineri prin Sinodul Mitropoliei Moldovei, acordîndu-i-se girul necesar.
Pe de altă parte, ministrul învăţămîntului, domnul Bujor, a purces la reforme radicale ale învăţămîntului moldovenesc. În acest scop, domnia sa a înfăptuit o caravelă prin centrele raionale ale Moldovei organizînd întîlniri cu pedagogii. Prerogativa principală a domnului ministru pare să fie totuşi lupta cu religia. Folosindu-se de poziţia sa şi cheltuind banii din firavul buget pentru învăţămînt, ministrul face propagandă ateistă în provincie. În plină Săptămînă a Patimilor, la Teleneşti, ministrul s-a destăinuit că “moare de rîs atunci cînd deschide site-ul Mitropoliei Moldovei”, arătîndu-se indignat de simpla intenţie de a introduce religia în şcoli. Iar ţara plînge atunci cînd deschide site-ul Ministerului Învăţămîntului.
Sigur că există o seamă de argumente împotriva introducerii religiei în şcolile basarabene. Cel mai greu dintre ele, acela că nu există cadre specializate, invocat cel mai frecvent, ar trebui să fie un argument tocmai în favoarea studierii religiei. Dacă nu există teologi, iar ei nu există deoarece au fost lichidaţi printr-o acţiune organizată a statului sovietic, atunci ar trebui formaţi. Statul are datoria morală faţă de creştinii ortodocşi din Moldova pe care i-a persecutat vreme de un secol ca măcar să pomenească despre această persecuţie în manualele şcolare. Nu vă place religia? Introduceţi studierea acestei cumplite perioade din viaţa poporului nostru în manualele de istorie. Mai ales pe acest pămînt, unde au fost ucişi şi persecutaţi sute de mii de oameni doar pentru că aveau un Dumnezeu, orice atac la religie trebuie catalogat ca o încurajare a terorii comuniste.
Mitropolia Moldovei bine ar face să întocmească o petiţie oficială, semnată în toate bisericile, prin care să ceară demiterea ministrului Bujor ca pe unul care promovează intoleranţa religioasă şi ateismul folosindu-se de poziţia înaltă pe care o ocupă. Sperăm ca în acest fel, chiar dacă nu vom ajunge la studierea adevărului istoric despre soarta vitregă a Bisericii Ortodoxe din Basarabia, cel puţin vom evita reintroducerea în programa şcolară a ateismului ştiinţific.

joi, 15 aprilie 2010

ANTHROPO-ART FEST. REFLEXIVITATE ŞI ECOLOGIE INTER-UMANĂ


Together! It's natural, it's cultural, it's possible

Anthropoesis - Centrul de Cercetare şi Dezvoltare Interculturala: Anthropo-Art Fest.
Reflexivitate şi Ecologie Inter-Umană / Reflexivity and Inter-Human Ecology


15-19 Aprilie, Europa de Sud - Est / globally warmed Balkans

Gerilă, Setilă, Flamînzilă, Ochilă, Păsărilă Ţi Lungilă şi Cu Tine te caută / 6 authors and no character are looking for you

Ecologia Umană - studiul relaţiei dintre oameni si mediul lor natural, social si creat.
Human Ecology - study of the relationship between humans and their natural, social, and created environments.


Joi, 15 Aprilie, ora 19.00
Seara Artelor (muabet)

Ecografia Complementarului. Egografia Practicii
Arte aplicate. Arte implicate (investigarea relatiei dintre regie, scenografie, imagine, montaj, moda, animatie, studenti, profesori, practicieni)

Vineri, 16 Aprilie, ora 19.00
Seara Stiintelor Sociale (muabet)

Ecografia Complementarului. Egografia Practicii
Antropo / Etno / Sociologie – Antropo / Etno / Sociopatie (investigarea relatiei dintre etnografie, sociologie, etnologie, antropologie culturala, studenti, profesori, practicieni)

Simbata, 17 Aprilie, ora 16.00
Ziua Muncii… pentru Sine (ateliere)
ora 21.00 Seara Socializarii… si cu Celalalt (zaiafet)

Unde: Conacul Anthropoesis – accesul se realizeaza prin intermediul unei aplicatii de aproximativ 365 de cuvinte / secunde de film, care sa contina o forma de raspuns la intrebarile: ce ati facut? ce faceti? ce vreti sa faceti? .
De trimis la adresele: szelmira@yahoo.com, goionutgo@yahoo.com

Duminica, 18 Aprilie, ora 16.00
Ziua Tihnei (muabet, atelier de rumegat muzical si reflectat coregrafic)

Unde: Cîrciuma Sfintii Voievozi - Papa la Şoni, str. cu acelasi nume, nr.13 - accesul liber la tihna

Luni, 19 Aprilie, ora 20.00
Seara Începuturilor Dificile (muabet, zaiafet, atelier de concerte,proiectii si hore)

Unde : Clubul Open Pub, Str. Tunari, nr. 69 – accesul liber (doar cind e deschis)


Jurnal de bord:

O croaziera transportind artisti, ecologisti, antropologi, etnologi si sociologi naufragiaza pe o insula din Pacific. Insula parea complet nelocuita. Cautimdu-si hrana, victimele intilnesc in hatisul padurii un trib care traia discret si pasnic. Nevenindu-le a crede, realizeaza treptat ca descoperisera ultimul trib care sa nu fi intrat niciodata in contact cu lumea civilizata. Visul ascuns al tuturor se implinise involuntar. Din cauze obiective, naufragiatii nu reusesc sa paraseasca insula prea curind si nici sa isi impartaseasca lumii descoperirea extraordinara.Printre putinele lucruri salvate se gaseau si instrumente de scris, de pictat, de filmat, de fotografiat, etc. Bucurosi de acest dar providential, naufragiatii incep sa invete limba tribului, sa il observe participativ, sa interpreteze, sa creeze, sa filmeze, etc Trec astfel 2 ani minunati. Exact in ziua in care se implineau 2 ani de la catastrofa, esuatii norocosi discutau aprins cu diversii membrii ai tribului incercind sa patrunda cit mai in profunzime diverse teme de cercetare. La un moment dat membrii tribului se ridica si fara nici o explicatie se duc sub arborele unde isi tineau de obicei reuniunile. Naufragiatii asteptau contrariati sa vada despre ce este vorba. Dupa o vreme fiecare din membrii tribului revine la cel cu care tocmai isi intrerupsese dialogul si isi aseaza mina dreapta pe umarul sting al acestuia. Privindu-l in ochi si cu un zimbet larg ii spune: “Destul despre tine. Si nu va mai certati atita intre voi fiindca incepem sa nu mai intelegem nimic.”

Muabet: dialog ce menţine bunele relaţii cu Celălalt prin interacţiuni sociale constructive (concept uzual in Balcani, din Turcă “muhabet” – conversaţie prietenoasă, la rîndul său provenit din Arabă “mahhabah” – afecţiune)

Zaiafet: exprimări ludice (improvizaţii, animaţii, păpuşării, jam-session-uri foto-muzicale, hore, fictiuni si filme documentare, etnografii, oenologii, antropologii culturale)

Ateliere: ceramici, instrumente muzicale (fluier / caval), teatru, papusarii, antropologii visual

Metoda: observatie, gindire, infaptuire participativa.

Scopul: privirea empatica ce incearca sa reflecte (de) constructiv (non) sensurile vietilor noastre intretesute.

Interculturalitate: maniera în care Sinele si Celălalt se reflectă reciproc

Nu exista grup ţintă, ţinta sîntem noi !

Pentru cei ce se vor incumeta să se îmbarce pentru prima dată către Cythera dintre ţărmurile bucureştene, Conacul Anthropoesis se află in zona Cişmigiu - Matache - Academia Română.

Accesul se realizeaza prin intermediul unei aplicatii de aproximativ 365 de cuvinte / secunde de film, care sa contina o forma de raspuns la intrebarile: ce ati facut? ce faceti? ce vreti sa faceti? . De trimis la adresele: szelmira@yahoo.com, goionutgo@yahoo.com. Detalii la: 0761 60 57 62

joi, 8 aprilie 2010

EROII NEŞTIUŢI DE LÂNGĂ NOI

Regimurile comuniste instaurate în ţările din sfera de influenţă sovietică au secerat vieţile a sute de mii de eroi din rândul celor ce au luptat pentru dreptul la libertatea de conştiinţă şi exprimarea neîngrădită a credinţei.
Dacă odată cu eliberarea de sub regimurile dictatoriale şi atee, unele dintre bisericile ortodoxe surori au oferit martirilor săi din perioada comunistă graţia de a intra în galeria sfinţilor, la 20 de ani de la evenimentele din decembrie 1989, jertfa românilor continuă să fie puţin cunoscută, chiar şi la nivelul opiniei publice.
Emisiunea aduce în atenţia telespectatorului român cazul unui mărturisitor, dintre cei mulţi şi puţin cunoscuţi, profesorul Gabriel Constantinescu, fost ofiţer de front.
Invitaţi: Răzvan Codrescu, scriitor, părintele Constantin Necula, Facultatea de Teologie Ortodoxă din Sibiu, prof. Radu Mărculescu, supravieţuitor al gulagului.

video

TVR 1, SEMNE, SĂMBĂTĂ 10 APRILIE, ORA 7.55:
“Eroii neştiuţi de lângă noi”
Imaginea: Ion Cristodulo
Realizator: Rafael Udrişte
Producător: Dan Micu

UPDATE: La o rezoluţie mpg reportajul-documentar se poate descărca de aici.